torsdag, oktober 04, 2007

....

Kan det vara så att de med starkt psyke drabbas extra hårt, just därför att de är de enda som klarar av det? De svaga slipper undan och får ett lättare liv, därför att de inte skulle orka med alltför stora svårigheter..
Men vad är att vara stark? Är det när man går igenom svårigheter å känner sig som en bättre människa när man tagit sig ur dom?! Eller är det när man härdarut under svårigheterna bara?!
Inte skulle jag påstå att jag har ett starkt psyke, men om man tänker på allt jag gått igenom under min uppväxt så måste jag ju ha starkt psyke som orkat fortsätta leva efter det..

5 kommentarer:

Matilda sa...

Jag tror att du inte tagit dig igenom allt ännu, vilket du behöver för att gå vidare - och precis som du skriver bli en bättre människa.
Och jag tror inte att det är så att det med starkt psyke drabbas extra hårt, psyket får nog helt enkelt se till att bli starkt när man drabbas.
Men sen finns det många många som inte orkar det. De lever tyvärr inte för att kunna berätta om det heller. De valde den "lätta" vägen - att ta livet av sig. Fel väg.
Du kommer å andra sidan klara dig galant. Du har bearbetat det mesta. Lite till så är du fri. Och lycklig ända in i själen. Jag lovar dig det min vän! Kram kram

Nilla nill@hotmail.se sa...

Jag skulle nog vilja påstå att de människor som är starka, tar sig igenom svårigheter på ett bättre sätt, inte lättare. De reflekterar, funderar och lär sig någonting på vägen. I mina ögon är de starkaste de som accepterar att livet är orättvist, och gör det bästa av situationen. De som förnekar, ältar, gräver ner sig och inte orkar, är kanske de som är lite svagare. Men det innebär ju inte att man är en sämre människa. Livserfarenhet är det som gör oss starkare. Och det är bara du som kan avgöra om du har ett starkt eller svagt psyke. Oavsett så tror jag att en dag kommer du acceptera, förlåta och gå vidare med en stor dos lycka i kroppen. Det är du nämligen värd. Puss

Tesa sa...

ja men det är ju just det jag menar.. är man stark om man nätt å jämt kommer ur sina svårigheter?? eller räknas man bara som stark om man lär sig nåt å känner sig som en bättre människa när man tagit sig ur sina svårigheter?? Självklart tror jag att jag har ett ganska starkt psyke.. Men man börjar ju fundera lite..
Och det här med att förlåta har jag redan gjort, men inte glömt.. Å det kommer jag aldrig göra.. Har insett det att jag kan inte tvinga min mor att bli den mamma jag ville och behövde ha..

mamaMill sa...

Jag skrev en uppsats om just det där. Stark eller svag - vem är vad? Efter några sidors plitande visste jag fortfarande inte vad det innebär. Jag tror det är en tolkningsfråga, från person till person.. Det du anser är starkt, är starkt för dej liksom. Och jag vet att du är stark! Annars skulle du inte vara den du är nu :)

Tesa sa...

jo det är absolut en tolkningsfråga.. det är ju just det jag undrar hur ni tolkar det? jag menar hur skulle ni defeniera en stark person? Jag bara undrar hur man kan tolka det.. Vad är det som gör att man är stark respektive svag?