tisdag, maj 17, 2011

Matvanor

Satt och slö tittade på tv- programmet Supersize vs. Superskinny tidigare idag. Killen som var med åt ca 1200 kalorier om dagen, vilket var alldeles för lite. Han skulle på en vecka äta ca tre dagar för lite. Så efter det räknade jag på ett ungefär hur mycket jag äter en vanlig dag, och kom fram till den mer exakta summan på 600 kalorier OM DAGEN! ( skrev 800 på Fb vågade inte annat!) Det är i alla fall helt sinnessjukt ! Jag skulle alltså äta nästan FEM dagar för lite i veckan! Har ju alltid vetat att jag äter väldigt lite, men har alltid varit så. Hela mitt liv. Och det är inte så att jag försöker banta och gå ner i vikt eller så. Är bara inte särskilt hungrig. Men jag älskar mat!

Så här ser då min dag i matväg ut:
Frukost: ingenting
Lunch: Typ en skål påsnudlar och ett äpple
Middag: Tog i då jag räknade och tog kycklingwok med ris

( vanligtvis brukar middagen bestå av kyckling och bara sallad )

Eftersom jag då äter så lite så skulle man ju tro att jag bara bestod av skinn och ben. Men för att jag har fel på min ämnesomsättning ( sköldkörteln) så ser jag ju ganska frisk och kry ut.

Men det skrämmer mig att sanningen ser ut så här alltså. Inte konstigt att jag är sjuk hela tiden och har diverse krämpor. Så måste bli ändring på det nu alltså. Försöka börja med att äta lite frukost minst. Så kanske kanske man börjar bli hungrigare och vill ha mer till lunch och middag sen!

4 kommentarer:

Jamie sa...

Skärpning nu ;P

Åsa sa...

Ja Tesa om detta stämmar har ja full förståelse för att du ofta e sjuk å känner dej trött. Tur att ja ska studera till kostcoach i höst, tror bestämt ja ska ta mej an dina matvanor sen, ändring måste ske! :D

Ojsan sa...

Jag var tvungen att räkna lite snabbt, ska man äta 2000 kalorier om dagen så äter jag också alldeles för lite. Och då tycker jag själv att jag äter vettigt. Hmm. Inte så dumt med tankeställare ibland!
Ifall man är sån som helt enkelt "glömmer" att äta så kan det ju vara en idé att ha mellanmål i närheten, typ frukter eller nötter eller så. Ser man maten så kommer man oftast ihåg att äta mer :) Och bara det att ta just små mellanmål gör ju mycket till då man äter så lite.

Tesa sa...

Jamie: Ja absolut! Nu ska det bli bättre :)

Åsa: Ja tragiskt nog så stämmer det ju, en vanlig vardag. Klart jag äter lite mera på helgerna däremot. Ja ändring sak ske! Haha ja kanske du får hjälpa mig iaf att komma igång!

Fox: Ja ca 2000 bör man äta om man inte rör på sig så mycket. Men det var helt ok att ligga nånstans mellan 1400 -1600 också. Fortfarande då om man inte tränar så mycket.

Nja jag glömmer inte att äta, jag är bara inte hungrig. Så om jag äter lunch t.e.x så blir det oftast bara nåt litet. Bara för att jag vet att jag borde äta nåt. :) Och annars så äter jag rätt bra med frukt som ja mellanmål. Men inte många kalorier i ett enstaka äpple dock.